Al geruime tijd was het meeste materiaal klaar van deze derde elektronische-instrumentale cd, maar het kwam er niet van het slotstuk te maken, en de remix van een van de tracks wilde niet naar mijn zin worden. Dus: effe wachten. In september was het dan zover, vrij vlot kwam het laatste deel en de remix was ook in een middagje gereed.
Het album is – evenals de 6 andere – op m’n youtube kanaal te beluisteren. Prijs € 6,50 euro plus verzendkosten, mail even als je iets wilt hebben.
Het leuke van deze cd is voor mij ook dat er veel verschillende synthesizers op worden gebruikt, waaronder een aantal die ik slechts een tijdje in bezit had. Zo heb ik een paar maanden een Yamaha CS-15 in bezit gehad, een synth uit 1979, een van de eerste die ik als 15 jarige ‘beleefde’ bij een kunstenaar waar ik gaandeweg bevriend mee raakte en me bekend maakte met elektronische muziek. Een Prophet 08 had ik een tijd lang, en een Moog Little Phatty, die ik beiden weer verkocht om een Moog Sub 37 aan te schaffen en een DSI Sequential Prophet 6.
Nou ja, veel verschillende instrumenten dus op deze cd, met elk hun eigen karakter en plussen en (niet zoveel) minnen. Heerlijk om te experimenteren, sounds mee te maken, sequences te creëren en om mee te schilderen.Tevens werd voor het eerst op een elektronische cd van mij gebruik gemaakt van elektrische gitaar en bas, weliswaar behoorlijk ‘behandeld’ met effecten, maar toch. Met name in Image One, een stuk uit 2012 alweer, speelt de gitaar een belangrijke rol, in dit geval een Gibson, die inmiddels ook alweer een andere eigenaar heeft gevonden.
De stukken zijn sferisch, haast filmisch, vandaar de subtitel of toevoeging ‘a soundtrack’. Het eerste ‘Sculpture’ is een warm aandoende, ruimtelijke, niet melodische scape. ‘Empty Planet’, gemaakt voor Kasia, toen ze sterk ‘leegte’ ervaarde, heeft een rudimentair thema, op een traag sample & hold klankritme, ‘The Emerging’ bevat een bepaalde zeer stille spanning, met op het eind een vreemd ritmisch gebeuren doordat de basisklanken van het stuk ineens door een sequencer gaan dansen. ‘Image One’ is een intens stuk dat in een thriller zou kunnen passen. De sounds komen steeds vanuit bijna stilte aanzwellen en bewegen naar je toe en trachten als het ware je geest uit je lijf te duwen (of het vlees van je botten zo je wil:) – een track om je te testen, alsof Nietzsche’s Afgrond op je afkomt.
’10 minutes before…’ heeft als basis een s & h ritme waar een een ge-loopt patroon overheen beweegt, halverwege mengt zich een swingende sequence erin. Vreemd stuk, met een gave Moog bas. ‘Dawn’ is een soort trage aanzet tot melodie, in een zeer ruimtelijke en warme sfeer, met heldere klankjes die in en uit beeld komen, en een zeer diepe sub drone die komt en gaat. ‘Final Sunrise’ is in de eerste helft bijna een song: eenvoudige maar mooie Moog bas/drum-sequence, even later een heldere melodie die vervolgens oplost in brede akkoorden en spacey sfeer. Lekker hard zetten en je zit er middenin, zachtjes op de achtergrond kan natuurlijk ook, kun je lekker met wat klank in de ruimte rond rommelen 🙂
Kasia zorgde weer voor een fraaie cover, en nu is dit project dus ook afgerond. Tof!
HL – Ten Minutes Before Dawn
(A Soundtrack)
- Sculpture
- Empty Planet
- The Emerging
- Image One
- Ten Minutes Before…
- Dawn
- Final Sunrise
W A R N I N G
SLOW MUSIC
These are slowly moving and evolving sonical paintings.
Not very suitable for hurried minds or impatient beings.
All tracks comprovised, played, designed and recorded by HL
using synthesizers plus (treated) guitar and bass.
Copyright HL 2015. Total playing time: +/- 77 minutes.
Cover design by Kasia Wozniak.
Instruments used:
Roland Sh-201, DSI Prophet 08 PE*, DSI Mopho, Novation KS-4*, Novation Bass Station II, Korg Karma, Yamaha CS-15*, Moog Little Phatty Stage II*, Moog Sub 37, Kawai K1-II, Gibson Les Paul Standard*, Epiphone SG bass, Roland 16 track digital recorder, Moog filters, delay’s & other effects.
*These instruments where only temporarily ‘mine’ and are sold again, to buy a brand-new Sequential/DSI Prophet 6 (2016), and most recently (december 2018) a second hand, but perfect (Mini)Moog Voyager Select Series. Zo blij met die twee instrumenten, al nam ik tot nu (juni 2020) toe nauwelijks iets op sinds Right Now. Soms staan die twee in de woonkamer op een keyboard stand, en speel ik wat met headphones op, of maak wat sounds. Word hoe dan ook al blij als ik ze zie, en als ik effe een half uurtje speel is dat lekker – het hoeft blijkbaar niet per se een song of track te worden om ervan te genieten. Dankbaarheid en vreugde zulke prachtmachines te mogen bezitten, net als m’n Fender Jaguar trouwens, al speel ik nog minder gitaar dan synth.