Dit album is de eerste dat werd afgerond na 15 jaar zonder muziek maken. Het bleek het begin van wat een aardige reeks zou worden. Vroeger al hield ik ervan om naast songs ook instrumentale elektronische muziek te maken, en dat blijkt dus nog steeds het geval te zijn. In dezelfde periode waaraan er aan dit album werd gewerkt, ontstond ook de collectie Songs From The Horizon, maar The Scottish Scapes waren net wat eerder klaar.
De titels op deze cd verwijzen meestal naar plekken in Schotland, waar Kasia en ik onze prille liefde vierden, en een intens ‘thuis’ gevoel opleverde, vandaar 5 gezamenlijke trips daarheen. De stukken deden ons nu eenmaal aan Schotland denken, ze stimuleerden mijn muzikaal-filmisch bewustzijn denk ik. Ze variëren van kalm melodisch, tot minimaal zonder melodie, tot intens en meeslepend. De stukken kunnen overigens een behoorlijke impact hebben op je energiesysteem. Het design van dit album is eveneens verzorgd door Kasia.
Een uitbarsting van creativiteit, en opnieuw leren werken met synthesizers en effecten. De SH-201 deed heel natuurlijk aan, intuïtief, alle knoppen direct toegankelijk, met analoge VCO’s, zoals mijn instrumenten van vroeger. De XP-80 en Korg Karma (zie foto) zijn workstations, digitale apparaten met veel menu’s en niet onmiddellijk toegankelijke mogelijkheden en vrachten aan prachtige, opgeslagen sounds, die vaak met een beetje tweaken geschikt gemaakt werden voor mijn doeleinden. Ze bevatten ook hele drumkits waar gebruik van gemaakt kan worden – maar spelen moet je zelf doen uiteraard. (Iemand dacht namelijk dat een synthesizer alles zelf zou doen, op haast magische wijze). Wat effecten erover heen voor extra ruimte of vreemdheid of ‘kleur’ en gaan! Leren, ontdekken, creëren, opnemen. Tegelijk met dit soort werk, was ik met de liedjes bezig, die Songs From the Horizon zouden gaan vormen. Heerlijk. Nog steeds erg tevreden met deze ‘plaat’. Gaandeweg dit project verschenen er meer synthesizers, zoals de KS-4 – een Novation met maar liefst drie erg goede digitale oscillators en een prachtige ‘liquid’ sound. Die synth werd cruciaal voor het Pulse-project dat ik na dit album maakte) zodat de boel nog rijker werd… Toen dit album bijna af was schafte ik nog een Moog Little Phatty Stage II aan. Altijd Moog fan geweest, had vroeger immers een Prodigy. Wat later verruilde ik die voor een nog betere en rijker uitgeruste Moog: De Sub 37.
Het album is in zijn geheel op m’n youtube kanaal te beluisteren.
Tracklist:
- Arrival
- Coffin Road
- Schiehallion
- Glen Shiel
- Ben Lawers Refusal
- Glimpse
- Glencoe
- Panorama
Comprovised, played, created & recorded by HL in 2010/2011
Totale speelduur: ± 78:00
Prijs € 6,50 + verzendkosten
Instrumenten: Korg Karma, Roland SH-201, Roland XP-80 (geleend van Rocco), Novation KS-4 en een Moog Little Phatty Stage II (zie hieronder). Opnamen gemaakt op een digitale Roland 12 track recorder met ingebouwde multi effect units en een Lexicon multi-effect unit.