“De Tao van Hans,…..dank je, ik ben enorm dankbaar met wat je me allemaal aanreikt!” RvN
“Je moet deze gewoon echt in je collectie hebben.” ILB
“Nou, nou. Was “Aan de leiband, of je eigen pad?” al een heel bijzonder en diepgaand boek, deze nieuwe van Laurentius verdiept de boel nog meer.” S.
“Dit boek biedt de toegang tot een complete schatkamer voor een belachelijk lage prijs, en de gids (Laurentius zelf nota bene) leidt u gratis rond, het kost soms enkel een beetje extra aandacht – maar levert veel meer op. Aandacht die u anders waarschijnlijk zou verspillen aan… Het is tevens een geweldig vervolg op “Aan de leiband, of je eigen pad!” Dank Hans! Dank” LB
Een citaat uit het boek: “Een cruciaal effect van echte awakening is dat de mogelijkheid ontstaat te ontkoppelen van het neurotisch zelfbewuste, waar en wanneer dat nodig of wenselijk is. De geïdentificeerde ik-gelovige heeft deze optie niet, al gebeurt het hem/ haar ook vaak toevallig maar dan zonder wezenlijke herkenning of inzicht in wat er gebeurt of ‘hoe het werkt’. Daardoor wordt er door sommige anderen – die het wegvallen van de ik-gevangenis toch wel een soort van in de gaten krijgen – maar steeds over genade gesproken. In ‘de ontwaakte’ is het eigenlijk noch genade noch ‘keuze’. Het wordt een essentieel onderdeel van het dynamische organisatiepatroon, een inherente ‘vaardigheid’, waar die eerst helemaal niet of nauwelijks aanwezig was of leek.” p. 328
Over De Tao van Hans
De Tao van Hans is de opvolger én voortzetting/verdieping van Aan de leiband, of je eigen pad? – lees die dus eerst, anders mis je wellicht wat context of basis, bovendien wordt er regelmatig in De Tao van Hans naar verwezen! Nog een tip, of verzoek: lees het van A tot Z, sommige thema’s komen enkele malen terug, en er zit wel degelijk een opbouw in dus. Schort ook de opinies bij voorkeur op tot je het boek uit hebt, dan worden de samenhangende perspectieven helder(der)…
Het boek gaat eigenlijk over ‘kiezen’ voor het leven – want ik sterf is een vitaal besef in ‘de aanwezige’, het is dé ultieme context voor elke Tao (of ‘kloppendheid’), naar mijn smaak. En ondanks de in dit boek vervatte kritisch noten, de soms opwellende walging, elementen van verontrusting, hilariteit en ironie of zelfs het her en der aanwezige sarcasme, is het een positief, voedend en vitaliserend boek – maar niet geschikt voor luie, oppervlakkige of gemakzuchtige wezens. Het is in essentie een oproep, want:
Zonder interesse en ‘drive’ komt er niets tot stand, noch op lichamelijk, persoonlijk, relationeel, maatschappelijk of spiritueel vlak. Een mens kan wraakzucht kweken, meegaandheid of karakter. Competentie, middelmatigheid of zwakte. Men kan leren denken, luisteren en echt voelen, óf blijven geloven in geloven en blijven hangen in oude simplistische en vastgeleefde oordelen en door de tijdgeest voorgeschreven moraliteiten.
Verandering begint echter altijd met interesse. Combineren we die met eerlijkheid, durf, krachtdadige welwillendheid of een dosis heldere sensitiviteit dan kan iedereen vorderen, op welk terrein dan ook! Blijven we liever hangen in kleingeestige morele middelmatigheid of ressentiment, dan trainen we die houding, en worden we daar dus beter in, en verspreiden we die. Dit zijn enkele van de kernthema’s in dit boek.
Er komen echter ook tal van andere kleine zaken in aan bod zoals globalisering, liefde, religie, atheïsme, vooruitgang, advaita, moralisme, filosofie, de (onvrije) wil, magisch ‘denken’, geschiedenis, klimaat, hersens, ironie, macht, onnozelheid, extremisme, sferen, compassie, politiek, spiritualisme, cultuur, relativisme, humanisme, natuur, sentimentaliteit, ideologie, tijdgeest, helderheid, evolutie, én lieden als Nietzsche, Sloterdijk, Heidegger, Pinker, Dawkins, Gray, Finkielkraut, Scruton, Hitchens, Orwell, Onfray, Mekhennet, Cioran, Stendhal, Voltaire, Neiman, Flannery, Mishra, De Martelaere, Solzhenitsyn, Pessoa, Marx, Darwin, Peterson, Eno, Dalrymple, Habermas, Toergenjev, Thomas, Derrida, Flannery, Boudry, Bergman, Denys, en als klap op de vuurpijl:
De waarheid over de Enige echte Godheid, de Grote Groene Woensel! (Zie toegestane afbeelding onderaan!)
Bestelinfo
De paperback versie bevat 394 pagina’s en is verkrijgbaar, maar enkel via mijn Brave New Books pagina én tijdens satsang en sessies natuurlijk! De ebook versie is er ook, en die zal (ook) via allerlei online winkels te krijg zijn zoals Bol, al heb ik het ‘t liefst dat je sowieso de ebooks bestelt via mijn BNB pagina (kost jou niets meer, maar is voor mij gunstiger. Bovendien zijn enkele titels daar zelfs goedkoper!). De paperback kost € 25,00 (ex. verzendkosten via BNB, en 26,90 via bol enzo)… misschien een goed idee nog een andere titel mee te bestellen? – en bedenk – het zijn in wezen twee boeken voor de prijs van anderhalf – deze is 40% dikker dan Leiband, en ruim tweekeer zo omvangrijk als al m’n vorige werk. Het ebook kost trouwens € 14,99. Anyway, hope u like my work! Het bevat een verslag van een vol jaar van lezen, denken, observeren, reflecteren, voelen, luisteren en schrijven…
U betaalt dus verzendkosten als u via BNB bestelt, maar boeken die zo gekocht worden zorgen er wel voor dat ik zo’n € 5,80 verdien aan een exemplaar, via Bol enzo is dat een schamele € 2,08…
Tijdens satsang of sessie kopen is uiteraard zonder verzendkosten én met de beste marge voor mij…
Enne, een goeie review op Bol is altijd behulpzaam, ook trouwens van andere titels – en ook als er ‘al’ een aantal staan, laat je niet weerhouden, a.j.b..
Zet die in het geval van De Tao van Hans gewoon bij de ebook versie van het boek, die zal wel (ook) via Bol te koop zijn. Thanx. Promoot m’n boeken ook als je wilt op je social media, als m’n werk je bevalt, alle steun helpt.
Tot slot nog dit: een flink deel van de opbrengst van dit boek gaat naar vogelvoer, voor m’n gevleugelde vriendjes! Een ander deel zal ik besteden aan leesvoer voor mezelf – waarvan een deel ongetwijfeld in boekvorm of anderszins weer bij jullie terecht kan of zal komen. Leuk toch? Een soort van circulaire economie zeg maar.
Knuf! h.
Een paar knipsels uit het boek:
‘Het Individu is eigen, de individualist doet eigen, en doet dat in de kern voor de bühne, omdat hij leeft via, door en voor anderen. Hij is eigenlijk niets op zichzelf of voor zichzelf.’
‘De rede is net als een spier, laat je hem in onbruik dan blijft hij zwak. Wie niet leert te twijfelen, vragen te stellen en leert te denken, zal niet groeien. Wie niet durft te worstelen met zijn aannames of met de aannames en verhaaltjes van de massa en de eigen culturele conditioneringen, blijft een simpele ziel, een conformist, een slaaf, anekdotische uitzonderingen daargelaten.’
‘Het kost, wonderlijk genoeg, ook veel moeite om onwetend of dom te blijven, om niet te leren, dingen op een afstand en de geest gesloten te houden, meer dan we menen! Voor wie echter interesse heeft, is de eventuele moeite die het kost om iets te doorgronden geen probleem, maar is juist dat op zichzelf al interessant en uitdagend, plus: het bouwt karakter op!’
‘Waarom kom ik niet verder’? ‘Waarom verandert er maar niks’? Is dat een echte vraag? Een start van een werkelijk onderzoek? Wil je het echt weten? Ben je eindelijk werkelijk bereid te gaan kijken? Of is het slechts een verkapte klacht, gespeend van elke vorm van intelligentie, creativiteit, integriteit, interesse en eerlijkheid? Je weet het! Bedrieg jezelf niet langer. Lieg niet!’
‘Velen geven zichzelf maar al te graag een brevet van onvermogen (…) in plaats van verantwoordelijkheid te nemen.’
De Grote Groene Woensel, afgebeeld door Leonie op 7 februari 2024